حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

شعر8

دوستمون "قاصدک" یه شعر زیبای دیگه برامون فرستادن 

با تشکر از ایشون خواهش میکنم با نظراتتون ایشون رو به فرستادن شعرهای بیشتر ترغیب کنید.  

سوال1 (کی قاتله؟)

محمدرضا یزدانی از مشهد مقدس سوال کردند: 

اگر شخص A شخص X را از پرتگاه بلندی به پایین هل بدهد و شخص B قبل از اینکه شخص X به زمین بخورد با شلیک گلوله او را به قتل برساند، کدام یک قاتل محسوب می شوند؟(هر دو شخص A,B بطور جداگانه و بی خبر از یکدیگر قصد کشتن شخص X را داشته اند) 

 

 

جواب

با توجه به مواد 214 و 215و 216 قانون مجازات اسلامی هر دو مباشر در قتل عمد اند. اما با توجه به ماده 217 (و با توجه به این نکته که بعضی از افراد در سقوط از بلندی، قبل از برخورد با زمین دچار ایست قلبی شده و جان خود را از دست می دهند) اگر ارتفاع پرتگاه آنقدر بلند باشد که بتوان به نکته داخل پرانتز استناد کرد، شخص A قاتل است در غیر اینصورت شخص B قاتل تلقی میگردد. 

در اینصورت قاتل قصاص می گردد و نفر دوم دیه جنایت بر مرده را می پردازد.

باطل کردن تمبر در دعاوی حقوقی

هزینه باطل کردن تمبر دردعاوی حقوقی

تعریف خواسته: آنچه مدعی از دادگاه تقاضا می کند، خواسته یا مدعی به نامیده می شود. به عبارت دیگر، آن چیزی که در مرافعات و امور حسبی از دادگاه می خواهند، اصطلاحاً خواسته نامند. مواد ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۹ ، ۲۶ ، ۳۲ ، ۷۲ ، ۷۹ ، ۸۶ ، ۱۱۷ ، ۲۴ ، ۲۴۴ ، ۲۹۳ ، ۲۲۵ ، ۵۱۶ ، ۳۴۶ ، ۱۴۸ ، ۶۷۲ ، ۶۸۴ و ۲۳۰ ق. آ. د. م سابق و مواد ۶۱ تا ۶۳ ق. آ. د. م جدید، راجع به خواسته و بهای آن است.
ضرورت تعیین خواسته و بهای آن:
۱ـ از جهت امکان به جریان افتادن دادخواست وعدم مواجهه با قرار رد دادخواست توسط دفتر دادگاه.
۲ـ از جهت صلاحیت دادگاه.
۳ـ از جهت تعیین هزینه دادرسی.
۴ـ از جهت میزان صدور حکم.
۵ـ از جهت امکان تجدیدنظرخواهی و فرجام خواهی.
۶ـ از جهت تأثیر در اعاده دادرسی.
اقسام خواسته:
الف) خواسته مالی.
ب) خواسته غیر مالی. 

...........................

ادامه مطلب ...

دادخواست تغییر تاریخ تولد و شناسنامه

از حقوق اولیه هر انسان داشتن هویتی روشن و شفاف است.
شناسنامه برگ هویت هر فرد به شمار می رود. شخص فاقد شناسنامه مانند کسی است که وجود ندارد. صدور شناسنامه انتساب اولیه هر شخص را به دیگران و اینکه پدر و مادر وی چه کسانی هستند و به کدام فامیل تعلق دارد، روشن می کند. بنابراین به محض تولد کودک پدر و مادر او وظیفه دارند نسبت به نامگذاری شایسته و اخذ شناسنامه برای فرزند خود اقدام کنند و از این طریق به مولود جدید هویت ببخشند.
 

**سازمان متولی صدور شناسنامه:سازمان ثبت احوال که زیر مجموعه وزارت کشور است موظف است وقایع حیاتی هر فرد اعم از ولادت، ازدواج، طلاق، رجوع، بذل مدت و وفات را ثبت کند و نسبت به صدور شناسنامه و تسلیم آن به متقاضی اقدام کند.
 

**ثبت ولادتتولد هر طفل در ایران اعم از این که پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشند، باید ظرف مدت 15 روز به اداره ثبت احوال اطلاع داده شود. همچنین ولادت اطفال ایرانی مقیم کشورهای خارجی به کنسولگری محل اقامت یا به نزدیک ترین کنسولگری اعلام شود. پس از اعلام ولادت، اگر طفل ایرانی باشد، شناسنامه ای با مشخصات وی صادر و تحویل پدر و مادرش می شود. در صورت خارجی بودن طفل، گواهی ولادت صادر و تحویل والدین کودک می شود. شناسنامه هر فرد یک شماره مخصوص دارد که شماره شناسنامه او نامیده می شود. این شماره باید در کلیه مدارک مربوط به ثبت احوال وی قید شود. ثبت ولادت به گواهی پزشک یا مامای رسمی یا به تصدیق موسسه ای که کودک در آنجا متولد شده یا شهادت دو شاهد انجام خواهد شد.
..........................

ادامه مطلب ...

با شما

سلام 

این وبلاگ در تاریخ 13 مهر 1387 شروع به کار کرد و امروز در تاریخ 6 تیر 1388 بیش از 2020 بازدید داشته که جای تشکر از شما همراهان عزیز رو داره. ممنون. ممنون 

نظرهای خودتون رو از من دریغ نکنید.سیاوش 

مراحل تنظیم اظهارنامه

اظهار نامه :
برای اینکه فردی بتواند حقوق خود را به طرف دیگری متذکر شود و یا خواهان مطالبه حقوق خود شود میتواند بوسیله ارسال اظهارنامه اقدام کرده که طی این مرحله ممکن است توافق در مورد حقوق مورد نظر صورت پذیرد .
خواهان حق فقط زمانی میتواند تقاضای مطالبه کند که زمان تادیه حق فرا رسیده باشد .ارسال اظهارنامه همیشه ضروری نمیباشد ولی در بعضی از موارد حتماً باید ارسال شود و اقامه دعوا بعد از این عمل میسر میشود بعنوان مثال برای استرداد مالی که بصورت امانت سپرده شده لازم است در ابتدا تذکر داده شود تا اموال بازگردانده شود و اگر بازگردانده نشود اظهارنامه بعنوان ابلاغ خواسته در دادگاه سندیت خواهد داشت.البته فقط در مورد مطالبات نیست که اظهارنامه مورد استفاده قرار میگیرد بلکه هر گونه تعهدی را میتوان بوسیله اظهارنامه به طرف متعهد اعلام کرد .برای تهیه اوراق قضایی میتوان به محل فروش تمبر و اوراق قضائی در مجتمع های قضایی مراجعه کرد که معمولا این اوراق را رایگان به درخواست کنندگان آن ارائه میدهند .اظهار نامه در سه برگ تنظیم میشود و اگر طرف شما بیشتر از یکنفر باشد به ازای هر نفر اضافه هم یک برگ اضافه میشود .باید دقت شود هنگام تکمیل اظهارنامه و نوشتن مطالب آن مطالب واقعی و مواردی که دارای مدرک میباشد نوشته شود وگرنه چون در نهایت اظهارنامه توسط فرد تنظیم کننده آن امضاء میشود بعنوان مدرک میتواند بر علیه خود شما مورد استفاده قرار بگیرد .و همچنین باید دقت داشته باشید که صرفاً اظهارنامه بواسطه امضاء اظهار کننده آن ارزش قانونی پیدا میکند و بدون آن ارزش قانونی ندارد .بعد از تکمیل اظهارنامه به واحد فروش تمبر مراجعه کرده و برای آن تمبر باطل میکنید و به واحد اظهارنامه و اداره ابلاغ مراجعه کرده و اظهارنامه را تقدیم میکنید .برای پاسخ به اظهار نامه هم به همین صورت اقدام میشود البته میتوان در خود اظهارنامه هم اقدام به پاسخگوئی کرد و مکانی برای اینکار وجود دارد .برای نتیجه گیری از اقدامات انجام شده میتوانید مدتی بعد که معمولا بیشتر از دو هفته میباشد به اداره ابلاغ مراجعه کرده و از واحد رایانه آن قسمت در مورد ابلاغ شدن اظهارنامه تحقیق کنید و در صورت ابلاغ اظهارنامه یک نسخه از اظهارنامه را دریافت میکنید و بعنوان مدرک نزد خود نگاه میدارید تا مقدمه اقدامات بعدی شما باشد .

مواد مربوط به اظهارنامه در قانون آئین دادرسی مدنی :

 ماده ۱۵۶ ـ هرکس می تواند قبل از تقدیم دادخواست ، حق خود را به وسیله اظهارنامه ازدیگری مطالبه نماید ، مشروط براینکه موعد مطالبه رسیده باشد . بطور کلی هرکس حق دارداظهاراتی راکه راجع به معاملات و تعهدات خود با دیگری است و بخواهد بطور رسمی به وی برساند ضمن اظهارنامه به طرف ابلاغ نماید . 
اظهارنامه توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور یا دفاتر دادگاهها ابلاغ می شود . 
تبصره ـ اداره ثبت اسناد و دفتر دادگاهها می توانند از ابلاغ اظهارنامه هایی که حاوی مطالب خلاف اخلاق و خارج از نزاکت باشد خودداری نمایند . 
ماده ۱۵۷ ـ درصورتی که اظهارنامه مشعر به تسلیم چیزی یا وجه یا مال یا سندی از طرف اظهارکننده به مخاطب باشد باید آن چیز یا وجه یا مال یا سند هنگام تسلیم اظهارنامه به مرجع ابلاغ ، تحت نظر و حفاظت آن مرجع قرار گیرد ، مگر آنکه طرفین هنگام تعهد محل و ترتیب دیگری راتعیین کرده باشند