حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

شرایط ازدواج با اتباع بیگانه

ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی هرازگاهی موجب بروز ناهنجاری‌ها و مشکلات اجتماعی و اقتصادی می‌شود که یکی از این مسائل ازدواج بدون مجوز مردان افغانی با دختران ایرانی است. براساس مصوبه سال 1385 مجلس شورای اسلامی، افرادی که قبل از این سال ازدواج کرده‌اند، باید مدارک و مستندات خود را به اداره اتباع بیگانه ارائه داده و ازدواج خود را به صورت قانونی و رسمی ثبت کنند.
براساس ماده 1059 قانون مدنی ایران، ازدواج زن مسلمان ایرانی با مرد غیرمسلمان جایز نیست اما ماده 1060 قانون مدنی می‌گوید: ازدواج زن ایرانی با اتباع خارجی در مواردی که مانع قانونی نداشته باشد، باید با اجازه دولت ایران (وزارت کشور) باشد. چنانچه فرد خارجی بدون داشتن مجوز لازم از وزارت کشور با دختر ایرانی ازدواج کند، براساس ماده 1061 قانون مدنی به یک تا 3 سال حبس محکوم خواهد شد. زنان ایرانی نیز برای دریافت مجوز ازدواج با مردان تبعه خارجی باید موارد فوق را رعایت کنند:
1- درخواست مرد خارجی و زن ایرانی برای صدور مجوز ازدواج.
2- مرد خارجی باید گواهینامه‌ای از سفارت کشورش به وزارت کشور ارائه دهد که مشکلی برای ازدواج با زن ایرانی ندارد.
3- براساس بند 3 آئین‌نامه ازدواج دختران ایرانی با مردان خارجی از آنجا که زن مسلمان ایرانی نمی‌تواند با مرد غیرمسلمان خارجی ازدواج کند، مرد باید گواهی تشرف به دین مبین اسلام و یا استشهادیه مربوط به آن را- با تأییدیه‌های لازم- ارائه دهد.
4- ارائه گواهی مبنی بر این که مرد خارجی مجرد است (گواهی فوق نیز می‌بایست تأیید شده باشد).
5- نداشتن سوء پیشینه و سابقه کیفری.
6- سپردن تعهد کتبی رسمی و قانونی که برای تأمین هزینه زندگی از جمله پوشاک، مسکن، دارو و درمان، خوراک، پرداخت نفقه و احتمالاً فرزند و... مشکلی ندارد.
7- مردان خارجی با ارائه تضمین‌های لازم باید فرم‌های مخصوص ازدواج وزارت کشور را تکمیل نمایند.
وزارت کشور نیز پس از بررسی مدارک و مستندات طرفین (مرد خارجی و زن ایرانی) مجوز ازدواج آنان را در صورت داشتن شرایط فوق، صادر خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد