حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

حقوق - سیاوش ریحان صفت

همه چیز درباره حقوق ,دانلود کتاب , دانلود نمونه سوال , دانلود کتاب برای موبایل ,سوال و جواب حقوقی , مشاوره حقوقی

تفکیک جنسیت در دانشگاه آغاز شد

سلام 

در حالیکه همه منتظر اجرای طرح تفکیک جنسیت در دانشگاههای ایران از آغاز مهر

ماه بودند بعضی از داشگاهها پیشدستی کرده و این طرح را با موفقیت و در سکوت کامل به مرحله اجرا در آوردند. دیروز در اقدامی عجیب امتحان دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد مرکزی تهران (خ سپند) بطور جداگانه برگزار شد. (خانم ها و آقایون در سالنهای جدا از هم امتحان دادند.) اینکه این طرح تا چه حد درست و تا جه اندازه غلط میباشد بارها و بارها مورد بح

ث قرار گرفته و هنوز به یک جمع بندی کامل نرسیده ایم. با این حال و با تکرار مکررات نظرات تنی چند از موافقین و مخالفین را در ادامه مطلب بخوانید:

گزارش اختصاصی// واکاوی طرح تفکیک جنسیتی از نگاه موافقان و مخالفان

اگر از نظر امکانات بین دانشجویان دختر و پسر بتوان عدالت برقرار کرد، تفکیک جنسیتی امکانپذیر است، اما برای تفکیک جنسیت یا باید دانشگاه مستقل ایجاد کنیم یا با واحدهای درسی مختلف دانشجویان را تفکیک کنیم و دانشگاه های الزهرا (س) و امام صادق تجربه ای موفق از تفکیک جنسیتی هستند. 

 

علیرضا سلیمی، مخبر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تفکیک جنسیتی دانشگاه ها بیان کرد: بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه ها بحث پیچیده ای است که باید جوانب مختلف آن مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه اظهار داشت: این موضوع باید از سه بعد به طور جداگانه بررسی شود؛ بعد اول آن امکان اجرایی بودن آن است که باید توجه داشت با امکاناتی که داریم آیا این امر امکان پذیر است یا خیر.
وی در مورد بعد دوم آن گفت: آیا طرح تفکیک جنسیتی فی الواقع مطلوب است و آیا همه افراد در خصوص این موضوع مخالفتی ندارند.
سلیمی اشاره کرد: آثار و تبعات این طرح بعد سوم را شامل می شود و باید ببینیم که آثار مثبت این تفکیک تا چه حد است و همچنین آثار اجتماعی این موضوع جداگانه بررسی شود.
وی در خصوص امکانات موجود گفت: برای اجرایی کردن این طرح باید امکانات خارجی اعم از فضا، آزمایشگاه و استاد فراهم باشد.

*با رعایت امر به معروف و نهی از منکر نیازی به تفکیک جنسیتی نیست

در ادامه ضیاء الله اعزازی ملکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: برای تفکیک جنسیتی بودجه هنگفتی مورد نیاز است.
همچنین، وی افزود: با رعایت امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه ها دیگر نیاز به جداسازی جنسیتی نیست.
وی یادآور شد: با رعایت ارزش ها و اعتقادات اسلامی در دانشگاه ها می توانیم از ایجاد مشکلاتی که بعد از تفکیک سازی به وجود می آید جلوگیری کنیم.

*اگر از نظر امکانات بین دانشجویان دختر و پسر بتوان عدالت برقرار کرد، تفکیک جنسیتی امکان پذیر است

در ادامه سعدالله نصیری قیداری، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: در صورتی که در دانشگاه ها امکانات کافی فراهم شود مسئله تفکیک جنسیت مفید است در غیر این صورت این طرح باید به تعویق بیفتد.
وی افزود: اگر اعضای هیئت علمی، کتابخانه ها و سایت به اندازه کافی و در حد عدالت بین دانشجویان دختر و پسر وجود داشته باشد می توان اقدام به تفکیک جنسیت کرد که در حال حاضر این امکان وجود ندارد.
نصیری قیداری ادامه داد:‌ برای اینکه تفکیک جنسیت عملی شود باید تعداد آزمایشگاه ها نیز دو برابر شود که به لحاظ کارشناسی، اقتصادی و مدیریتی امکان پذیر نیست.
وی گفت: باید توجه داشته باشیم دانشگاه ها بهترین محیط برای کار و فعالیت دانشجویان دختر و پسر در کنار هم است که برای رفتار در محیط اجتماعی و زندگی آینده آماده شوند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات یادآور شد: چندین هزار ازدواج دانشجویی در محیط دانشگاه صورت می گیرد که عمده آن ها پایدار است و این امر به این دلیل است که دانشجویان چند ترم رفتار همدیگر را تحت نظر می گیرند و با آشنایی و دید باز ازدواج می کنند و در کنار هم رفتار اجتماعی را می آموزند.
وی افزود: در صورتی که تفکیک جنسیتی صورت گیرد باید کلاس هایی برای آموزش رفتار اجتماعی برگزار شود که این امر نیز هزینه بر است.
وی اظهار داشت: با استفاده از آموزه های دینی و تربیت صحیح، دانشجویان می توانند در کنار هم به تحصیل بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: برای تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها باید کار کارشناسی با دقت و توجه صورت گیرد تا عملی شود و اگر این امر عجولانه و بدون بررسی انجام نشود اعتراض دانشجویان را به دنبال دارد.

*ارتباط دخترها و پسرها باید در دانشگاه ها اصلاح شود

در ادامه علی عباسپور تهرانی فرد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: بحث تفکیک جنسیت در دانشگاه ها که وزارت علوم مطرح کرد، در بعضی از اذهان به طور اشتباه به معنی جدایی همه دانشجویان دختر و پسر در کلاس ها برداشت شد.
وی ادامه داد:‌ ارتباط دختر و پسر در دانشگاه ها باید بر اساس معیار اسلامی باشد.
عباسپور تهرانی گفت: در صورتی که شرایط اجازه دهد و هزینه و فضا نیز فراهم شود، برای دروسی که در یک ترم با تعداد زیادی دانشجو در آن رشته وجود داشته باشد می توان به طور مجزا بین دانشجویان دختر و پسر دروس را ارائه داد اما در مقطع لیسانس که دروس تخصصی می شود و تعداد دانشجو نیز محدود است مسئله تفکیک هزینه بر و غیر ممکن است.
وی یادآور شد: دانش آموزان از محیط مدرسه وارد دانشگاه و پس از آن وارد جامعه می شوند و می توانند در کنار هم فعالیت کنند و حتی کارهای تحقیقاتی انجام دهند در نتیجه نباید محدودیت ایجاد کرد.
وی خاطرنشان کرد: مسئله ارتباط صحیح در دانشگاه ها از ابتدای انقلاب مطرح بود که این امر باید در دانشگاه ها فرهنگ سازی شود.

*برای تفکیک جنسیت یا باید دانشگاه مستقل ایجاد کنیم یا با واحدهای درسی مختلف دانشجویان را تفکیک کنیم

در ادامه امیر طاهرخانی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بیان کرد: در زمینه تفکیک جنسیت باید نظر حضرت امام (ره) اعمال شود و با دیوار کشیدن امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: در زمینه تفکیک جنسیت دو کار می توان انجام داد، یا باید دانشگاه های مستقل ایجاد کنیم و یا کلاس ها و واحدهای درسی را تفکیک کنیم اما این امور در همه رشته ها امکان پذیر نیست.
وی خاطر نشان کرد: باید راجع به موضوع تفکیک جنسیت در دانشگاه ها به مرور زمان و در دراز مدت برنامه ریزی کرد که مشکلات اجتماعی،‌اقتصادی و فرهنگی ایجاد نشود.

*استقلال و مجزا بودن دانشجویان دختر و پسر بهتر است

سید کاظم موسوی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تفکیک جنسیت در دانشگاه ها گفت: جامعه ما جامعه اسلامی است و چیزی که از آن انتظار داریم لحاظ کردن فرامین مقام معظم رهبری است.
وی در ادامه افزود: دانشگاه ها مراکز رشد فکری کشور هستند و باید با توجه به این موضوع به کارشناسی دقیق این مسئله پرداخت.
وی یادآور شد، استقلال و مجزا بودن دانشجویان دختر و پسر در دانشگاه ها بهتر است و در غیر این صورت نیاز به مراقبت بیشتری است.

*دانشگاه های الزهرا (س) و امام صادق (ع) تجربه موفقی از طرح تفکیک جنسیتی هستند

لاله افتخاری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: در مورد تفکیک جنسیت تجربه ای که از کشورهای مختلف دنیا به دست آمده این است که آنها در دانشگاه ها به طور سکولار (جدایی دین از سیاست) عمل می کنند.
وی بیان کرد: اگر در کشور امکانات فراهم باشد و مشکلی پیش نیاید با توجه به میزان پذیرش بالای دانشجوی دختر و پسر بهتر است تفکیک صورت گیرد.
وی افزود: در صورتیکه امکانات فراهم نباشد با رعایت شئونات اسلامی کلاس ها به طور سالم برگزار شود.
وی خاطر نشان کرد: دانشگاه هایی چون الزهرا و امام صادق (ع) نتیجه خوب و تجربه موفقی از تفکیک جنسیت هستند و دانشجویان مطرح و موفقی از این دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند.

*تفکیک جنسیتی از نظر تبلیغات در صحنه بین المللی برد مثبتی نخواهد داشت

در ادامه محمد حسن دوگانی آغچغلو عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات افزود: دانشگاه محل یادگیری دروس سنگین و تخصصی است که در تمام دنیا رسم بر این بوده که دانشجویان به طور مختلط مشغول به تحصیل می شدند.
وی گفت: اولا تفکیک با شرایط فعلی هزینه بالایی خواهد داشت ثانیا به فرض اگر دختران را در کلاس خاص بگذاریم با توجه به اینکه بیشتر متخصصان ما در علوم پایه، فنی و تخصصی و کشاورزی مرد هستند اکثر اساتید اینها مرد خواهند بود.
وی یادآور شد، در تحصیلات تکمیلی مثل فوق لیسانس و دکترا اکثرا دانشجویان ازدواج کرده و مشغول زندگیشان هستند و نیز سنی از آنها گذشته که این بحثها بخواهد اتفاق بیفتد.
دوگانی در ادامه بیان کرد: افراد بعد از طی مرحله دبیرستان و معمولا بالای 20 سال به دانشگاه می روند و با توجه به حجم دروس معمولا همه سرگرم درس هستند و تفکیک در اینجا واقعا سخت است بعلاوه اینکه از نظر تبلیغات در صحنه بین المللی برای نظام جمهوری اسلامی خیلی برد مثبتی نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: موضوع تفکیک جنسیت اوایل انقلاب مطرح شد که امام خمینی (ره) مخالفت کردند و دلیل آن را تبلیغ غلط دشمنان با جنبه منفی و نشان دادن چهره اسلام به شکل دیگری بیان کردند.
دوگانی با بیان اینکه اگر امکان داشته باشد که ما دانشگاه خاصی مثل الزهرا که از قدیم بوده ایجاد کنیم و از ابتدا مختص خواهران در نظر بگیریم یعنی دانشگاه جامعی که همه رشته ها را داشته باشد، ممکن و شدنی است و قطعا دختران وقتی از یک جنسیت در کلاس های درس، فضاهای آموزشی، کارگاه ها و آزمایشگاه ها باشند احساس آرامش بیشتری می کنند و در محیط آزادتر خواهند بود.
وی خاطر نشان کرد: در مقاطع کاردانی و کارشناسی با توجه به جمعیت بالای دانشجویان و داوطلبان اختصاص یک یا چند دانشگاه خاص برای دختران امکان پذیر خواهد بود اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که تعداد کمتر است به هیچ وجه توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

*هر حرکتی که باعث اجرایی شدن برنامه ها و احکام اسلام شود خوب است

نوراله حیدری دستنایی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: هر حرکتی که باعث شود احکام و برنامه های اسلام اجرا شود خوب است ولی نگاه های این گونه کمکی به ترویج ارزش های اسلامی نمی کند.
وی ادامه داد: احکام اسلامی همه جا باید رعایت شود از جمله محیط های آموزشی که مجموعه ارزش ها حکم یک پیکره واحد را دارند.
وی افزود: وقتی می خواهیم دانشگاه ها را اسلامی کنیم باید ببینیم چگونه می توانیم همه بخش های اسلام را اجرا کنیم.
حیدری گفت: در تفکیک جنسیت اگر ما بگوییم مخالفیم می گویند وزیر، کار اسلامی می کند و افراد مخالفند و اگر موافق باشیم آنگونه که باید به اسلام خدمتی نمی شود و این موضوع باید طوری بررسی شود که اگر عملی نشد مورد تمسخر واقع نشود.
وی با بیان اینکه تفکیک در دو دانشگاه مختلف مثل حوزه علمیه و یا مدارس توجیه کننده است ولی در یک دانشگاه، عملی نیست زیرا این تفکیک فقط در کلاس درس است و در مکان های مختلف به صورت قبل خواهد بود.
وی خاطر نشان کرد: اگر راجع به این موضوع سطح آگاهی اساتید و افراد جامعه را بالا ببریم و همچنین با فرهنگ سازی در جلسات مختلف نسبت به معارف دینی اطلاعات افراد را افزایش دهیم تا خود افراد در این زمینه پیش قدم شوند نتیجه مطلوب تری خواهد داشت در غیر این صورت هر کار مطلوب و موجه در محافل گوناگون یک دستور اجباری تلقی می شود.

*تفکیک جنسیتی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست

در ادامه غلامحسین مسعودی ریحان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: تفکیک جنسیتی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
وی ادامه داد: اگر محدودیت بیشتر شود مشکلات ناشی از آن نیز بیشتر می شود و عدم اعتماد به شهروندان نمی تواند در این زمینه کمکی بکند.
وی افزود: ما باید افراد را به مرحله خود کنترلی برسانیم و با رواج مسائل شرعی در جامعه و دانشگاه ها مشکلات موجود را رفع کنیم.
وی خاطر نشان کرد: اگر ما بخواهیم دانشجویان را تفکیک کنیم باید اساتید خانم و آقا را نیز تفکیک کنیم که این امر عملی نیست./

نظرات 1 + ارسال نظر
مخالف پنج‌شنبه 16 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 01:06


ای کاش به جای این فکرا ۱بار می گفتن چی کار کنیم این جوون بتون مملکتی رو که دوست داره بسازه!!!!!!!!!!!
به امید این که ۱روزی به جای سنگ جلوی پا تشویق باشه و بس

سلام
من که دقیقا متوجه نشدم شما مخالف کدوم وری هستین؟ ولی به نظرتون احترام میذارم و من هم میگم ای کاش ...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد